30 maja br. podczas uroczystej Gali w Teatrze Wielkim w Warszawie wyłoniono laureatów 26. edycji konkursu „Teraz Polska”. Wyróżnienia przyznano w trzech kategoriach: najlepsze produkty i usługi, najlepsze gminy oraz przedsięwzięcia innowacyjne. Za jeden z najlepszych produktów Kapituła konkursu pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera uznała produkowany od 2004 r. w Świdniku śmigłowiec SW-4.

Zgłoszenie PZL-Świdnik znalazło się w grupie prawie 100 aplikacji, które poddane zostały ocenie komisji eksperckiej. W przypadku PZL-Świdnik ocena została dokonana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Po ocenie zgłoszeń odrębne Kolegium Ekspertów zbadało zgodność ocen branżowych komisji z kryteriami konkursu i nominowało tych uczestników, którzy spełnili wszelkie wymogi i uzyskali odpowiednio wysoki poziom oceny punktowej. Następnie Kapituła Godła „Teraz Polska”, która składa się z blisko 30 autorytetów życia społecznego, kulturalnego, naukowego i politycznego wybrała spośród nominowanych 25 laureatów Konkursu.

SW-4 najmniejszy z największych

Wyróżniony przez Kapitułę Konkursu „Teraz Polska” SW-4 to śmigłowiec, którego dziewiczy lot zrealizowano w 1996 r., a seryjna produkcja ruszyła w Świdniku w 2004 r. Znakomite parametry, nowoczesna konstrukcja, łatwość pilotażu, doskonała manewrowość, niskie koszty eksploatacji oraz bezpieczeństwo to cechy, które sprawiają, że SW-4 idealnie sprawdza się w realizacji szerokiego zakresu misji, jako śmigłowiec transportowy, patrolowy, łącznikowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia.

Zalety wojskowej wersji SW-4, określanej jako SW-4 Puszczyk, zostały docenione przez polskie Siły Zbrojne, w służbie których znajdują się 24 śmigłowce. Pełni on fundamentalną rolę w ramach szkolenia polskich pilotów w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a jego wykorzystanie dla potrzeb polskiej armii gwarantuje, że spełnia on wymogi NATO w zakresie szkolenia pilotów. Wśród cywilnych użytkowników śmigłowca SW-4 wymienić zaś można: Brazylię, Włochy, Koreę Południową, Ukrainę oraz Chiny.

Śmigłowiec SW-4 stał się też podstawą rozwoju bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH, który jest obecnie największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie i jednym z najbardziej ambitnych programów badawczo-rozwojowych w branży. Unikalność Solo polega na tym, że śmigłowiec ten, w zależności od potrzeb klientów i rodzaju powierzonych mu zadań, będzie mógł realizować misje bezzałogowe, jak i z pilotem na pokładzie, zapewniając użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną.

Podczas tegorocznych targów Heli Expo 2016 w Louisville w stanie Kentucky (USA), zaprezentowano rozwojową wersję śmigłowca SW-4, mianowicie AW009. AW009 został wyposażony w antywibrator masowy, zapewniający płynniejszy i bardziej komfortowy lot oraz ulepszony system hydrauliczny. Na tablicy przyrządów znajduje się nowoczesny wyświetlacz awioniki firmy Genesys, gwarantujący doskonałe zobrazowanie sytuacji horyzontalnej, przyjazny dla użytkownika interfejs zapewniający pilotowi doskonałą widoczność. Opcjonalny silnik Rolls-Royce M250-C30P zapewni większą moc dla najbardziej wymagających misji. Silnik Rolls-Royce M250-C20R (SP) nadal pozostaje standardowym napędem AW009, a obecni użytkownicy potwierdzają, że wykazał się on doskonałymi osiągami podczas realizacji misji.