SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotary Unmanned Aerial System/ Optionally Piloted Helicopter // Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny/Opcjonalnie Pilotowany Śmigłowiec), oparty o sprawdzony lekki jednosilnikowy śmigłowiec SW-4 produkcji PZL-Świdnik, został zaprojektowany w ścisłej współpracy między PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters do realizacji lotów bezzałogowych i załogowych zapewniając użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną.

Bezzałogowa wersja śmigłowca jest zdolna do wykonywania szeregu zadań, w tym misji wywiadowczych, obserwacyjnych, patrolowania, a także przewożenia ładunków. W konfiguracji pilotowanej Solo może realizować również różne działania, w tym transport personelu, misje obserwacyjne oraz interwencyjne. Śmigłowiec może też zostać wyposażony w szeroką gamę sprzętu misyjnego, w tym systemy poszukiwania oraz komunikacyjno-wywiadowcze. SW-4 Solo to największy bezzałogowy śmigłowiec, a program jego rozwoju należy do najambitniejszych w branży.

POTENCJAŁ I MOŻLIWOŚCI SW-4 Solo RUAS/OPH

Technologie bezzałogowe to przyszłość lotnictwa, dlatego PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters, poświęcają dużo uwagi na ich rozwój, bazując na gromadzonej przez lata wiedzy i zdobywanym doświadczeniu w dziedzinie produkcji śmigłowców.

Bezzałogowce mogą pełnić szczególnie ważną rolę w misjach realizowanych nad akwenami. Największe europejskie kraje już dziś realizują programy, mające na celu zweryfikowanie zdolności i przydatności bezzałogowych statków powietrznych w tego typu misjach. Jednym z nich jest Wielka Brytania, której ministerstwo obrony zrealizowało wspólnie z Leonardo Helicopters program Rotary Wing Unmanned Aerial System (RWUAS) Capability Concept Demonstration (CCD) - Pokaz Zdolności Operacyjnych Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego. Celem programu było zdefiniowanie wymagań i możliwości przyszłego Taktycznego Morskiego Bezzałogowego Systemu Powietrznego, który wykorzystywać będzie Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii. Testy w ramach umowy zakończono we wrześniu 2015 r., a w ich trakcie zrealizowano 27 godzin lotów demonstracyjnych oraz 22 symulacje automatycznego lądowania oraz startu z pokładu okrętu przy wykorzystaniu śmigłowca SW-4 Solo RUAS jako demonstratora technologii. Program dowiódł przydatność takiego systemu bezzałogowego dla szerokiego zakresu misji morskich realizowanych przez Królewską Marynarkę Wojenną.

>Innym krajem, który wyraża zainteresowanie Solo są Włochy, na rzecz których w 2014 r. zrealizowano pokaz możliwości śmigłowca i jego systemów. Próby przeprowadzono w celu dokonania oceny technologii bezzałogowych wiropłatów oraz ich potencjału do zapewnienia lepszych zdolności operacyjnych włoskich sił zbrojnych w przyszłości.

Śmigłowiec SW-4 Solo doskonale spisał się też podczas międzynarodowych ćwiczeń „Italian Blade" przeprowadzonych przez Europejską Agencję Obrony w lipcu 2015r., demonstrując w realistycznym, ale kontrolowanym środowisku operacyjnym, znakomite zdolności w zakresie realizacji misji ISTAR (Intelligence, surveillance, target acquisition, and reconnaissance - wywiad, nadzór, kierowanie ogniem, namierzanie celu oraz rozpoznanie) oraz potwierdzając możliwość współpracy między platformami załogowymi i bezzałogowymi oraz przesyłania danych w czasie rzeczywistym (np. dane o pozycji celu, zdjęcia, filmy). SW-4 Solo i śmigłowce włoskiej armii (AW129D, UH-90 i CH-47C) operowały jako Taktyczne Węzły Komunikacyjne wymieniające cyfrowe informacje w celu wsparcia operacji Close Air Support (CAS) i Close Combat Attack (CCA).

Parametry techniczne

OSIĄGI  
Maksymalna masa startowa
1 800 kg
Maksymalna długotrwałość lotu
6 godz.
Maksymalny zasięg
940 km
Maksymalny ładunek użyteczny
470 kg
WYMIARY  
Średnica wiernika głównego
9000 mm
WYMIARY MAKSYMALNE ŚMIGŁOWCA  
Długość 9068 mm
Wysokość 3139 mm
Szerokość 2280 mm

 

SW-4 RUAS/OPH – GŁÓWNE CECHY

  • Wykonywanie lotów załogowych jak typowy śmigłowiec SW-4
  • Wykonywanie lotów bezzałogowych kontrolowanych przez operatorów z Naziemnego Centrum Sterowania (Ground Control Station, GCS)
  • Śmigłowiec może realizować pełną gamę misji w trybie automatycznym
    • Możliwość przygotowania profilu misji przed lotem lub korygowanie jej w trakcie lotu
    • Automatyczne zarządzanie lotem przez zintegrowany system FMS/FCS autopilota
    • Zdolność do automatycznego startu i lądowania
    • Zdolność do zdalnego uruchamiania i wyłączenia silnika
  • Zintegrowany monitoring parametrów i stabilności lotu
  • Zabezpieczenia przed przekroczeniem dopuszczalnych ograniczeń śmigłowca
  • Zarządzanie misją z Naziemnego Centrum Sterowania (GCS)
  • Automatyczne procedury awaryjne w przypadku utraty połączenia z Naziemnym Centrum Sterowania (GCS), włącznie z automatycznym powrotem do bazy
  • Interfejs pokładowy do zarządzania misjami z pilotem na pokładzie
  • Dedykowane systemy przesyłu danych
    • Dowodzenie i sterowanie śmigłowcem SW-4 oraz wyposażeniem użytym w misji
    • Przesył zdjęć i transmisja strumienia video
    • Telemetria
    • Rejestracja danych
  • Wyposażenie misji
    • Radar
    • Systemy dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej EO/IR
    • System obserwacyjny z transmisją danych EO/IR
    • Według życzenia klienta (np.: EW, ELINT, SIGINT)
  • Pojemna i przestronna kabina z przesuwanymi drzwiami i płaską podłogą
  • Konstrukcja o zwiększonej odporności na rozbicie

MOŻLIWOŚCI OPERACYJNE

SW-4 Solo (LOTY BEZZAŁOGOWE)

  • Misje wywiadowcze na polu walki i na terenach morskich, rekonesans i zdobywanie informacji o celach
  • Możliwość wyposażenia w uzbrojenie do zwalczania celów naziemnych
  • Monitoring granic i wybrzeża
  • Wspieranie działania organów ścigania
  • Patrolowanie dużych obszarów
  • Obserwowanie wyznaczonego miejsca
  • Monitoring środowiskowy
  • Mapowanie i badanie terenu
  • Ocena skutków klęsk żywiołowych i szacowanie strat na polu walki
  • Operacje z zakresu wsparcia i logistyki

SW-4 Solo (LOTY ZAŁOGOWE)

Wszystkie misje wymienione powyżej oraz:

  • Interwencje z wykorzystaniem załogi
  • Transport osób
  • Szkolenia
  • Loty patrolowe